صورخیال شعر جنگ در اشعار حسن حسینی و سلمان هراتی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سمیه جدیدی فیقان
- استاد راهنما عبدالله حسن زاده میرعلی یدالله شکری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده صورخیال بیان غیر مستقیم معنای پوشیده در پس کلمات است و تصویر اصطلاحی است که در نقد ادبی امروز به جای علم بیان بین منتقدان رواج دارد. تقریباً تمام اهل بلاغت، در گذشته و حال علم بیان را ایراد معانی واحد به طرق مختلف گفته اند و صورخیال را از مهمترین عوامل تأثیرگذاری شعر و ادبیت آن دانسته اند که علاوه بر آنکه زبان شعر را از زبان نثر متمایز می کند، ظرفیت زبان را نیز برای برانگیختن عاطفه افزایش می دهد. تصویرهای شاعرانه هم در مکتوم کردن معنی و هم در گسترش دادن آن در ذهن نقش اساسی دارندو باعث تازگی و طراوت زبان می شوند. بررسی صور خیال در اشعار شاعران در دوره های مختلف رواج داشته و رویکرد آنها به مسئله صورخیال مشخص گردیده است. در دوره معاصر و بعد از انقلاب نیز تحولات سیاسی از قبیل انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تأثیرات غیرقابل انکاری بر شعر و ادبیات فارسی داشته است. تحولات ناشی از جنگ بر مضامین و موضوعات و قالب های شعری و بخصوص مسئله تصویر و خیال موثر بوده و باعث خلق اشعاری با شکل و موضوعات جدید شده است. با توجه به این مسائل، صورخیال در شعر جنگ موضوع این رساله تحقیقی است که در آثار دو شاعر بزرگ این دوره یعنی سید حسن حسینی و سلمان هراتی مورد بررسی قرار گرفته است.
منابع مشابه
بررسی نمادها در اشعار سلمان هراتی
سلمان هراتی، در دهه شصت، از شاعران انقلاب و جنگ، در عرصه شعر معاصر، با طراوت بیان و ذهن خلاّقش به خلق تصاویری ملموس پرداخته است. با نگرشی نو و جسارت بسیار عامیانهترین الفاظ را در خدمت اعتقادات دینی و تحولات اجتماعی درآورده و ارزشهای بیبدیل هویت انسانی را نشان داده است. با بیانی نمادین و اشارات مجازی، به خلق مفاهیمی بکر و بیسابقه دست یافته و فضای شعر را دگرگون نموده است. شعر برای سلمان هرا...
متن کاملجلوه های زیبایی شناسی و بدیع در اشعار قیصر امین پور ، حسن حسینی و سلمان هراتی
موضوع این پایان نامه جلوه های بدیع و زیبایی شناسی در اشعار قیصر امین پور، حسن حسینی و سلمان هراتی است. در ابتدا به تعاریف مهم مانند بیان، بدیع وصناعات لفظی ومعنوی پرداخته شد، سپس بیوگرافی سه شاعر شرح داده شده است. میزان بهره گیری سه شاعر از صناعات بدیع همراه با اشعار آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این پژوهش زیبایی و بدیع وصناعات شعری عامل مهم ماندگاری یک شعر دانسته شده و ارتباط اشعار سه ش...
بازتاب اسطوره های ملی و دینی در شعر سلمان هراتی و سید حسن حسینی
بازتاب اسطوره های ملی و دینی در شعر سلمان هراتی و سید حسن حسینی تأثریافته از فرهنگ انقلاب و تفکر حماسی دوران دفاع مقدس است. اندیشه¬ی ایرانی و هویت ناب دینی، شاعران انقلاب اسلامی را بر آن داشته است تا با واژه¬گزینی¬های مناسب، اسطوره های نو را با اسطوره¬های کهن تلفیق کنند و بدان طریق، روح حماسی را در کالبد جامعه ایران اسلامی بدمند. دوران دفاع مقدس عرصه¬ی فعالیت هنرمندان و ادبا به ویژه شاعران انقل...
15 صفحه اولتحلیل زیباشناختی ساختار آوایی اشعار سلمان هراتی
زیبایی شعر در گرو همنوایی و هماهنگی عناصر شعری است و یکی از راههای ایجاد این همگونی ساختار آوایی شعری است و آن شامل هرگونه تناسب و توازن صوری است که از طریق تکرار کلامی و مطابق قواعد و الگوهای خاص زبانی شکل میگیرد. فرمالیستها و ساختگرایان بر این عقیدهاند که اساس شعر ساختار آن است و در بررسیهای ساختاری روساخت اهمیت بیشتری دارد. سلمان هراتی به عنوان یک شاعر متعهد و انقلابیِ معاصر از عوامل ...
متن کاملبررسی نمادها در اشعار سلمان هراتی
سلمان هراتی، در دهه شصت، از شاعران انقلاب و جنگ، در عرصه شعر معاصر، با طراوت بیان و ذهن خلاّقش به خلق تصاویری ملموس پرداخته است. با نگرشی نو و جسارت بسیار عامیانه ترین الفاظ را در خدمت اعتقادات دینی و تحولات اجتماعی درآورده و ارزش های بی بدیل هویت انسانی را نشان داده است. با بیانی نمادین و اشارات مجازی، به خلق مفاهیمی بکر و بی سابقه دست یافته و فضای شعر را دگرگون نموده است. شعر برای سلمان هرات...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سمنان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023